dijous, de desembre 31, 2009

Via Verda del Baix Ebre

Tram Pinell de Brai-Assut de Xerta
10 de gener de 2010

EDICIÓ: Sortida suspesa per les condicions meteorològiques passades i previstes.

Ahir va nevar a la zona on és previst de fer la sortida i el recorregut té trams obacs on no marxarà la neu i, a més la previsió és que la matinada de demà diumenge baixin força les temperatures, de manera que pot glaçar-se; per tant hem decidit de suspendre la sortida i ajornar-la per una altra ocasió. Sentim molt l'enrenou que us pugui ocasionar aquest contratemps.

(En previsió d'inclemències meteorològiques per l'època de l'any, hem decidit canviar la sortida que hi havia prevista per aquest dia cercant un indret més assolellat. Esperem que el canvi sigui encertat.)

Sortida en bicicletes amb cert desnivell que cobrirem de baixada per tal de facilitar-ho als més petits. El recorregut és força divertit ja que a part de gaudir d'un paisatge magnífic amb vistes a l'Ebre i al massís del Port, també té l'afegit de travessar algun pont (3) i uns quants túnels (18), alguns de considerable distància (553 m el més llarg); per la qual cosa és imprescindible portar llums. El recorregut en sentit contrari es pot fer en una hora... qui estigui avesat; per tant nosaltres podrem fer la baixada en un temps semblant.

Sortirem de l'aparcament del Pavelló Barris Nord a les 9:00 en direcció a Tortosa per la C-12 (Eix de l'Ebre), només creuar el riu passat Benifallet (pont del Llaguter) ens desviarem a la dreta en direcció a Gandesa i al cap d'uns 5 km trobarem una rotonda que ens dóna l'opció d'anar a l'esquerra per l'antiga N-230 en direcció a Prat del Compte; seguint aquesta carretera al cap de pocs quilòmetres (punt quilomètric 14) hi ha l'estació de tren del Pinell de Brai. En l'actualitat aquesta estació en ruïnes serveix de punt de partida i d'arribada de la via verda del Baix Ebre, i té una àrea de lleure condicionada perquè hi juguin els petits. Si tot va bé a les 11:00 podrem començar a pedalar, havent deixat cotxes als dos extrems del recorregut.

El trajecte recorre l'antiga via del tren de la Vall de Zafan, que va voler ser una porta de l'Aragó al Mediterrani. Durant el recorregut veurem un paisatge de bosc Mediterrani que passa per la zona entre la Serra de Cardó a l'altre costat de l'Ebre i les serres de Pàndols (que separa el Baix Ebre de la Terra Alta) i el massís del Port. Aquesta zona muntanyenca va obligar a construir un munt de túnels per obrir pas al tren; ara els haurem de travessar amb bicicleta, per la qual cosa caldrà que portem llum (tot i que els túnels estan il·luminats). El paisatge abrupte també va obligar a fer algun pont, que també travessarem amb la bici permetent-nos gaudir d'unes vistes immillorables.

Al cap d'una hora i mitja aproximadament arribarem a l'àrea de lleure de l'Assut de Xerta, final del trajecte, on podrem descansar i dinar abans de tornar cap a casa. Aquesta àrea de lleure està preparada perquè els més petits hi puguin jugar, i ens permet unes bones vistes sobre el riu i la serra de Cardó.

Distància: 12.5 km

Desnivell: 85 m

Dificultat baixa

Descripció de la ruta (pdf)

Més informació a http://www.ebreguia.com/rutes/viaverda.htm, http://www.baixebre.cat/turisme-viaverda.asp i a http://www.viasverdes.com/ViasVerdes/Itinerarios/Catalu%F1a/Tarragona/V.V.%20del%20Baix%20Ebre